Mattips!

Lite mattips till er! :)

Kålpudding
1 vitkålshuvud
2-3 dl vatten
400 gram blandfärs
1 krm vitpeppar
1 tsk salt

1: Blanda köttfärsen med vatten, salt och peppar till en lös smet
2: Ta bort de yttre bladen på kålen. Skär resterande kål i tärningar.
3: Bryn kålen en stund ej så dom blir brända.
4: Lägg i hälften av den stekta kålen i en form.
5: Bred över med den lösa smeten och täck med resten av kålen

Grädda i 45 minuter.

Rotfruktspytt med kött
600 gram tillagat kött
Rapsolja till stekning

100 gram rotselleri
100 gram morot
200 gram Zuccini
1 fänkål
1 gul lök
200 gram champinjoner
2 msk hackad persilja
salt, malen vitpeppar

1: Tärna köttet, skala rotsellerin och morötterna, tärna selleri, morot och zuccini.
2: Ansa fänkålen och tärna
3: Skala och hacka löken
4: Ansa och skiva champinjonerna och hacka persiljan.
5: Fräs löken i rapsolja sedan rotfrukterna och grönsakerna och champinjonerna sist.
6: Blanda med köttet, krydda med salt och peppar, strö över persiljan före servering.

Färgstark Grönsakswok med räkor
2 dl ris
2 burkar räkor
1 broccolihuvud
2 röda paprikor (strimlad)
1 röd lök (halva ringar)
2 morötter (i tunna slantar)
1 paket sockerärter
1 dl chasenörter, eller de örter man vill ha till.
lime ( 1 klyfta)
2 msk olja

Sweet chili sås, soja efter smack & tycke.

Koka riset.
Börja fräsa broccoli, paprika, lök och morot i olja.
Sen häll i sweet chili, soja och ingefära
strö över salt.
Lägg i sockerärtor och nötter dem ska bara fräsa en kort stund, pressa över lime.

När grönsakerna är klara ta av och tillsätt räkorna.


Kommentarer
Postat av: Lina

Härligt Emelie, det var skoj att få lite inspiration =)

2010-03-16 @ 18:27:44
URL: http://nilssoncarolina.blogg.se/
Postat av: Simone

Hej!

Jo, jag blev jättenöjd! :)

Jag håller på att lära mig koder och lite sånt, men det går sakta framåt. Ska ladda ner PS sen så jag kan lära mig det också. Men jag har bytt jättemånga gånger fast jag får aldrig till det.

Har din 'mall' kvar :)

2010-03-16 @ 19:55:55
URL: http://simonemalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0